понедельник, 10 марта 2014 г.

Проект "Розвиток творчих здібностей дошкільників у театрально - ігровій діяльності"

ПРОЕКТ "Розвиток творчих здібностей дошкільників  у театрально - ігровій діяльності"

Автор: Кандібка Л.О.  музичний керівник Новоекномічного ДНЗ № 11 "Сонечко"


 Консультанти:
1.     Кобзенко М.В. – завідувач Новоекономічного ДНЗ №11 «Сонечко»
2.     Назаренко Л.М. – методист методичного кабінету відділу освіти Красноармійської райдержадміністрації




Характеристика проекту:
Ø за метою проективної діяльності – творчий;
Ø за тривалістю – довготривалий ( навчальний рік);
Ø вид проекту –розвивально - ігровий.

Учасники проекту : діти старшої групи, педагоги ДНЗ, батьки

Анотація проекту:  Серед розмаїття  засобів формування гармонійно розвиненої особистості дитини одним з найвпливовішим є театр, як синтетичний вид мистецтва, що органічно поєднує в собі художнє та поетичне  слово, музику, живопис, дію , рух.
Викликаючи естетичні почуття та емоції в ході театралізованого дійства,
Проект “Розвиток творчих здібностей дошкільників у театрально-ігровій діяльності” спрямований  на використання засобів театралізації для формування емоціно – ціннісного сприйняття музичних творів, розвитку творчих виконавських здібностей, а також на реалізацію потреб дітей у самовираженні, спілкуванні, пізнанні себе через відтворення різних образів.


Матеріально – технічне забезпечення:
Ø кольоровий та білий папір, ватман, картон, клей ПВА, фарби;
Ø матеріал для пошиття костюмів, декорацій;
Ø поповнення дитячих муз. інструментіветалофон. – 2 шт., брязкальця – 5 шт., трикутник – 2 шт. );
Ø виготовлення шумових інструментів
V. Додатки: перспективне планування театр.студії, плани-конспекти семінару-практикуму для вихователів “Види лялькового театру”, музичного дійства “Гра в театр”, матеріали до стенду “З дитячого садка – в актори”, сценарії запланованих вистав, взірці театрів із огляду-конкурсу “У країні ляльок”, музичний репертуар до вистав.

ЗМІСТ
1.     Вступ (актуальність проекту , мета, завдання, очікуваний результат).............3
2.     Опис проекту……………………………………………………………………..5
3.     Моніторинг проекту………………………………………………………….......9
4.     Література……………………………………………………………………….10
5.     Додатки : Додаток 1. Модель Естетично – театралізованої діяльності в Новоекономічному ДНЗ № 11 «Сонечко»)…………………………………..12
6.     Додаток 2 :Схема  використання різних форм роботи у естетично – театралізованій діяльності в Новоекономічному ДНЗ № 11 «Сонечко»…………………………………………………………………….13
7.     Додаток 3: Матеріал до круглого столу «Види театралізованої діяльності дошкільнят та критерії  її розвитку»…………………………………….….14
8.     Додаток  4: Перспективний план гуртка «Сонячний промінчик»……………………………………………………………………20
9.     Додаток 5: Орієнтовні конспекти занять гуртка……………………..............22
10.                   Додаток 6 : Музичні етюди…………………………………………………..27
11.                   Додаток 7:Сценарій казки «Стоит в поле Теремок»………………….……28
12.                   Додаток 8: Моніторинг на основі методики «Визначення театральних здібностей  за методикою Де Хаака та Кафа»………………………………40
13.                   Посилання……………………………………………………………………..41










« Скажи мені – і я забуду,
покажи мені – і я можливо запамятаю,
залучи мене  - і я зрозумію» 
( Конфуцій)
Ідея проекту: Використання театралізованої діяльності як засіб розвитку емоційної чутливості для розкриття творчого потенціалу дитини
Актуальність проекту:   В сучасному світі підвищився соціальний престиж інтелекту та наукового знання. З цим повязано бажання батьків дати дітям знання, навчити їх читати, писати, рахувати. Це все дуже важливо, але педагогічна установка  в першу чергу на розвиток мислення перетворює емоційно – духовний розвиток у другорядну цінність .
 Сучасна дитина знає набагато більше ніж знала дитина 10 – 15 років тому, вона вправно володіє сучасними технологіями краще за батьків.  Але вона набагато рідше дивується, зачаровується, захоплюється, співчуває. Тобто ємоційна сфера дитини розвинена не повністю. А  саме дошкільне дитинство є сензетивним періодом для розвитку емоційності, чутливості, емпатії . 
В більш дорослому віці розвинути емоційність сприйняття світу буде майже неможливо.
 Існує ще одна важлива проблема : за даним Н.В. Самоукіної  у  67 – 69 % першокласників виникають страхи , емоційні зриви , заторможеність, або развязність, метушливість.
1 У дітей часто відсутні навички довільної поведінки, недостатньо розвинені память , увага, уява . Найоптимальніший шлях до емоційного розкуття , зняття скутості, розвиток  чутливості, художньої фантазії  - шлях через гру, фантазування. З усіх же видів мистецтва – музика є найвпливовішим на емоційну сферу дитини. Вона найзрозуміліша дитині з перших днів життя. Музика є універсальною мовою людства – вона зрозуміла всім народам планети. О. П. Радинова  вважає, що «розвиток у дітей емоційного відгуку та  усвідомлення сприйняття  (емоційно – оцінювального  відношення до музики) веде до проявлення  уподобання, бажання слухати музичні твори, поступово народжує  творчу
активність». 
Взаємодія різних видів мистецтва , коли дитина, сприймаючи музичний твір, ніби то спирається  на  художнє мистецтво , художнью  літературу – є дуже продуктивним . Візуальні образи , дякуючи своїй наглядності, живе слово – можуть допомогти дитині більш широко зрозуміти музичні образи . Все це може дати театралізована діяльність .  Будучи найбільш розповсюдженим видом дитячої творчості , саме драматизація, « основана на діях, здійснених самою дитиною, найбільш близько, дієво і безпосередньо повязують художню творчість та особисті переживання» (Л.С. Виготський)
2
 Використаємо стародавню мудрість  -  правило Конфуція « Скажи мені – і я забуду, покажи мені – і я можливо запамятаю, залучи мене  - і я зрозумію» , що сучасна наука перевела в мову цифр таким чином:
 почуте  запамятовується на 20 %, побачене –на 40 % , з роблене особисто –70%,
 та зробимо висновок, що саме  театралізована музична діяльність переводить почуті та побачені знання у площину практичних – створених самою дитиною.
 На основі емоційності базується розвиток здатності сприймати, відчувати, розуміти прекрасне в житті і в мистецтві -  а саме естетичне виховання,  це виховання прагнення самому брати участь в перетворенні оточуючого світу за законами краси, це залучення до художньої діяльності і розвиток творчих здібностей
Естетичне виховання щільно пов’язане із сучасністю. Естетичне засвоєння дійсності передбачає близькість до життя, прагнення змінити оточуючий світ, суспільство, природу, предметне середовище.
Для того , щоб дитина проявила творчість, необхідно збагатити її життєвий досвід яскравими художніми враженнями, дать знання та уміння. Чим багатший досвід малюка, тим яскравіши мибудуть творчі прояви  різних видах діяльності. А через що дошкільники знайомляться з навколишнім? Який вид діяльності допомагає малюкам наблизитись до „дорослої” дійсності? Звісно ж це гра.
Гра – велике світле вікно, через яке в духовний світ дитини вливається потік уявлень, понять про навколишній світ. “Гра – іскра, яка запалює вогник допитливості”, – стверджував В.А.Сухомлинський.
В грі дитина не тільки отримує інформацію про навколишній світ, про закони суспільства, про красу людських відносин, але й вчиться жити в цьому світі, будувати свої відносини, а це потребує творчої активності особистості (уваги, уяви, логіки, емоційної пам’яті, добре розвиненої мови, міміки), тобто вміння триматися в суспільстві.
Все життя дітей насичене грою. Кожна дитина хоче зіграти свою роль. Але як же це зробити? Як навчити малюка грати, брати на себе роль і діяти? Цьому допоможе театралізована діяльність.
Театр – один з самих демократичних видів мистецтва для дітей, він дозволяє вирішити безліч актуальних проблем сучасної педагогіки і психології, перевести їх з площин дидактичності в  площину всебічного розвитку дитини.
Музична театралізована діяльність  розкриває духовний і творчий потенціал дитини і надає реальну можливість адаптуватися їй в соціальній сфері та реалізувати свої виконавські потреби.

 Опис проекту:
 Проект спирається на програми  виховання і навчання  «Дитина» та «Впевнений старт»
Розвиток творчості дошкільнят  з урахуванням їх індивідуальних потреб проводиться  як гурткова робота «Сонячний промінчик»  у другу половину дня
Підгрупові заняття по 30 хв.  Важливою формою огранізації  дітей є індивидуальна робота коли розподілені ролі та дії  . Загальні  репетиції проводяться протягом тижня чи двох перед спектаклем.
Заняття включають в себе такі структурні елементи: 
 -     імітаційні рухи ;
·        ритмопластичні вправи;
·        дихальні вправи;
·        співаночки – чистомовки ;
·        пальчикові  розминки або жестикуляції ;
·        робота над інтонаційно виразним співом знайомих улюблених пісень;
·        розігрування маленьких розповідей або казок за допомогою дитячих музичних інструментів , шумових спецефектів.
·        музично – рухливі  ігри “Веселі перетворення”,  “Ігри з уявлюваними предметами” (із м'ячем, з лялькою та інших.) та психологічні міні – етюди.
Обовзково  на кожному занятті використовуються шапочки, костюми, атрибути.
Основну роль відводиться  роботі над самим спектаклем. Спочатку вибирається  з дітьми казка, яка  має бути  поставлена. Ролі розподіляються за бажанням дітей. Спочатку робота проводиться над окремими епізодами (індивідуальна робота) Потім поєднуються  різні епізоди казки, з супроводом музичного інструмента. Заключний етапом підготовки спектаклю є повторний показ і генеральна репетиція.
Важливе значення в проекті відводиться батькам:
- допомога у виготовленні декорацій та костюмів.
- батьки також готують  вистави і показують  їх дітям – це ще більше мотивує дошкільнят до театралізацій .
Мета проекту:
·        розвиток  виконавських здібностей дітей , пізнавальної  активності  дітей, творчої спрямованості особистості;
·        розкриття творчого потенціалу дітей,   уміння “входити в образ” і “утримувати” його впродовж театралізованої діяльності, усвідомлення  своєї ролі та її значення для вистави;
·        формування у дітей бажання до самовираження, пізнання себе, як творчої особистості, формування художнього смаку вихованців;
·        виховання цікавості  дітей до театру, бажання приймати  участь  в театралізованих дійствах.
Завдання проекту:
1.     Створити театральний гурток при ДНЗ.
2.     Забезпечити достатню матеріальну базу:
- виготовлення декорацій;
- пошиття костюмів;
- виготовлення ляльок до різних видів театру-тіньовий, настільний, пальчиковий, ляльковий;
- підбір сценаріїв до вистав, театральних дійств, заходів музично-естетичного плану;
- підбір музичного матеріалу;
3.Періодично влаштовувати виступи театральної студії перед вихованцями ДНЗ.
 4.Практикувати широке залучення батьків у театральних виставах та дійствах.
Очікувані результати:
- всебічний розвиток творчої особистості через залучення до театрально-ігрової діяльності;
- розширення та збагачення елементарних уявлень дітей про театр, театральну термінологію;
- збагачення матеріальної бази ДНЗ декораціями, костюмами, ляльками, атрибутами до різних видів театру за безпосередньою участю батьків;
- активна участь батьків, дітей, вихователів груп у святах, розвагах, театральних дійствах.
План реалізації проекту
Початковий етап:
Назва заходу
Відповідальні
Термін виконання
Прогнозовані результати
1.Аналіз психологічної, методичної  літератури з даної теми.
Муз.керівник
Вересень
Підбір літератури, розширення знань стосовно теми проекту
2.Організація дитячого оркестру музичних інструментів.
Музичний керівник
Вересень
Музичний супровід вистав
3. Скласти перспективний план роботи театрального гуртка «Сонячний промінчик»
Муз.керівник
Жовтень
Визначення мети роботи  гуртка (Додаток 4)
Основний етап:
1. Організувати театральний гурток «Сонячний промінчик»
Муз.керівник
Жовтень
Систематична робота з учасниками гуртка
2.Провести круглий стіл для вихователів  «Види театралізованої діяльності дошкільнят та критерії  її розвитку»
Муз.керівник
Листопад
Навчання (Додаток 3)
3. Показ за участю  батьків лялькового театру « Колобок – румний бок»
Муз.керівник
вихователі
Листопад
Перші акторські кроки батьків
4.Вистава за участю дітей та батьків «Незвичайна рукавичка»
Підготовка до Новорічної вістави « Пригоди на казковій налявині»
Муз.керівник
Вихователь старшої групи
Грудень
 Перші кроки акторської діяльності дітей
5.Виготовлення стенду “Цікаві перевтілення
Муз.керівник
Січень
Травень
Ознайомлення із результатами роботи гуртківців
6.Виготовлення атрибутів до ігор-драматизацій.
Вихователі групи, батьки
Впродовж року
Активізувати діяльність дітей під час ігор-драматизацій
7.Підготувати та провести: Музично –літературні етюди з розвитку здібностей до акторської діяльності
Муз.керівник
Вихователі груп
Впродовж року
Розвиток акторської майстерності
8.Підбір музичного репертуару
Муз.керівник
Впродовж року
 Емоційне налаштування на роль
9. Підготувати та провести: вистави:
«Теремок»
«Колосок»
Муз.керівник
Вихователі груп


Лютий
Квітень
Розвиток акторської майстерності
(Додаток 7)
Заключний етап. Моніторинг:
1.     Моніторинг
Музичний керівник
травень
Виявлення динаміки розвитку творчості
(Додаток 8)
10.Творчий звіт гуртківців «Сонячний промінчик», за активною участю батьків.
Муз.керівник
вихователі
травень
Підведення підсумків, співпраця з батьками


Моніторинг проекту:
За основу було взято методику Де Хаака та Кафа Визначення театральних здібностей (Додаток 7)
Початкові данні :
 Кінцеві данні

Результативність проекту:
1.      Розширення світогляду дітей , їх уявлення про театр, театралізовану діяльність, працю акторів.
2.      Розвиток емоційно ціннісного сприйняття створених особисто казкових образів .
3.      Збагачення мовного словника дітей театральною термінологією.
4.      Підвищення рівня навчання дошкільнят через театрально-ігрову діяльність; удосконалення психічних процесів – пам’ять, уява, мислення, воля.
5.      Комплексне розв’язання мовленнєвих завдань.
6.      Наповнення куточка театралізації ляльками, фігурками, атрибутами до різних видів театру.
7.      Вдосконалення виконавських навичок  у співах, танцювальних рухах координації рухів, жестів, пластики, міміки.
8.      Бажання дітей “грати в театр”, потреба до виступів перед дорослими та однолітками, прагнення успіху та визнання.



ЛІТЕРАТУРА
1.                Аматьєва О.П. З дитячого садка – в актори // Дитячий садок. – 2004. -№24. – С.2-6.
2.                Артемова Л.В., Театрализованные игры дошкольников: Кн. для воспитателя дет.сада. – М.: Просвещение, 1991. – 127 с.
3.                Бєлкіна Є., Науменко т.. Світ мистецтва і дитина // Дошкільне виховання. – 2000. - №1. – С.4-5.
4.                Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція).
5.                Бурова А. Гра у театр за педагогікою Монтессорі // Дошкільне виховання. – 1999. - №5. – С.6-8.
6.                Ветлугина Н.А. Эстетическое воспитание в детском саду: Пособие для воспитателей детского сада. – 2-е изд., перераб. – М.: Просвещение, 1985. – 207 с., ил.
7.                Ветлугина Н.А., Островская Л.Ф. Эстетическое воспитание в детском саду. – М.: Просвещение, 1963. – 175 с.
8.                Ветлугіна Н.А. Система естетичного виховання в дитячому садку. – К.: Радянська школа, 1977. – 256 с., ил.
9.                Гаврилюк С. Театр і казка // Дошкільне виховання. – 2003. - №5. – С.23.
10.           Грицюк Л.А., Каратаєва М.І., Малинич Л.М.. Театралізована діяльність дітей дошкільного віку. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 1998. – 56 с.
11.           Дитина. Програма виховання і навчання дітей віком від 2 до 7 років. - Видавництво "Університет", 2010
12.           Долинна О., НизковськаО. Гурткова робота // Дошкільне виховання. – 2004. - №8. – С.8-9.
13.           Долинна О., Копєйкіна О., Низковська О. Розвивати творчу особистість // Дошкільне виховання. – 2003. - №7. – С.3-6.
14.           Дошкольная педагогика: Учеб. пособие для учащихся пед. училищ по спец. №2010 «Воспитание в дошкольных учреждениях» и № 2002 «Дошкольное воспитание»// Под ред. Ядэшко В.И., Сохина Ф.А. – М.: Просвещение, 1978. – 416 с.
15.           Дудова Т. Сюжетно-рольова гра – школа життя// Дошкільне виховання. – 2003. -№8. – С.7-9.
16.           Заренок Галина. Вистави для малят.– Тернопіль: Мандрівець. 2011 – 77с
17.           Зацепина М.Б. Развитие ребёнка в театрализованной деятельности. – Москва: Творческий центр.2010- 127
18.           Кононко О.Л. КОМЕНТАР до Базового компонента дошкільної освіти в Україні: Наук.-метод. посіб. – К.: Ред.журн. „Дошкільне виховання”, 2003. – 243с.
19.           Мельничук М. Формування духовних цінностей у дошкільнят//Дошкільне виховання. – 2000. - №4. – С.10-11.
20.           Науменко С.І. Музично-естетичне виховання дошкільнят. – Київ: „Магістр – S”, 1996. – 96 с.
21.           Паламарчук Н. Наш маленький театр//Дошкільне виховання. – 1989. - №3. С.4-5.
22.           Радынова О.П. Музыкальные шедевры: Сказка в музыке. Музыкальные инструменты. – М: ТЦ Сфера, 2009. – 208 с
23.           Шевчук А. С. Розвиток дошкільнят в музично-руховій діяль­31. ності: навч.-метод. посіб. / А. С. Шевчук. – К.: Шкільний світ, 2006. – 128 с.
24.           Сорокина Н.Ф. Играем в кукольный театр: Программа „Театр – творчество – дети”. – 4-е изд., испр.  доп. – М.: АРКТИ, 2004. – 208 с.
25.           Суріна Н. Ігри на розвиток творчої уяви//Дошкільне виховання. – 2000. - №1. – С.4-5.
26.           Сухомлинський В.А. Сердце отдаю детям. – 2-е изд., – К.: „Радянська школа”, 1971. – 243 с.
27.           Театралізована діяльність дошкільників. Художньо – естетичний розвиток. Упор. Л.А. Шик – Харків: Видавнича група «Основа». 201 – 176 с
ДОДАТКИ


Додаток 1. Модель Естетично – театралізованої діяльності в Новоекономічному ДНЗ № 11 «Сонечко»
Циклическая диаграмма










Додаток 2 .Схема  використання різних форм роботи у естетично – театралізованій діяльності в Новоекономічному ДНЗ № 11 «Сонечко»

Организационная диаграмма











Додаток 3 .Матеріал до круглого столу
«Види театралізованої діяльності дошкільнят та критерії  її розвитку»
Види ТД
Критерії визначення
Сприймання театрального видовища
Театралізована гра
Підготовка театральної вистави
Позиція дитини в ТД
Глядач
Творець, актор, режисер
Глядач, актор, сценарист, декоратор
Мета ТД
Видовище, розвага
Гра
Вправа, праця
Пріоритетні мовленнєві завдання
Засвоєння кращих зразків літературного мовлення
Активізація словника і розвиток зв’язного мовлення, сюжето-складання
Виразність,
образність мовлення
Вибір матеріалу
Фланелеграф, драматичний театр, ляльковий, тіньовий театр та ін.
Режисерська гра з іграшками; рольова гра
Лялькова вистава, інсценування, показ вистави на фланелеграфі, настільному, пальчиковому театрі

Кожний з видів театралізованої діяльності ставить свої пріоритетні мовленнєві завдання. Коли дитина переглядає виставу, вона сприймає кращі зразки правильного літературного мовлення, що сприяє розвитку та вдосконаленню її власного зв’язного мовлення. У театралізованій грі збагачується та активізується словник дітей, формується вміння самостійно складати, створювати власний сюжет, добирати належне мовленнєве оформлення для реалізації задуму, ідеї. Під час підготовки театральної вистави дитина також виконує вправи, спрямовані на розвиток виразності, образності мовлення та засвоює сприйняті раніше готові мовленнєві форми.
Однією з важливих складових театралізованої діяльності є театралізована гра. В багатьох дослідженнях театралізовані ігри класифікуються по способу реалізації сюжету:
1.                Непредметні ігри (ігри-драматизації), в яких діти самі знаходяться в образі діючої особи і виконують взяту на себе роль.
2.                Предметні ігри (ігри-інсценізації), в яких діючими особами є визначені предмети (іграшки, ляльки лялькового театру настільного, пальчикового тощо).
Гра-драматизація – це синтетичний вид діяльності дошкільників. Виникнення її можливе при наявності у дітей міцних знань літературного тексту, навичок виразного читання, вміння адекватно рухатись, використовувати свою міміку та жести, вміння створювати ігрове середовище, добираючи необхідні атрибути.
Ігри-драматизації – це відтворення сюжету літературного твору власними діями виконавців ролей, використання ними засобів виразності – інтонації, міміки, пантоміми. Драматизація відбувається на основі особистих дій виконавців ролей.
Своєрідність кожного ігрового образу створюється при драматизації казок, авторських творів, полягає у єдності типової і індивідуальної характеристик. Уміння виділяти характерні якості персонажів формується у процесі нагромадження знань про тварин, професії людей, стан природи. Загальноприйнято, наприклад,  вважати лисицю хитрою, зайця – боязким, вовка – злим. Маючи відповідні уявлення, дошкільники легко відтворюють спосіб пересування різних живих істот, їх характерні пози.
Герої будь-якого твору постають перед нами у різних ситуаціях та емоційних станах, які розкривають все те типове й індивідуальне в них. Так, хитра лисиця, майже завжди виявляється переможницею, а от у фіналі казки “Заєць, півень і лисиця” вона опиняється в іншому, незвичному для цього образу становищі – бачимо її заляканою, тоді як слабосильний півник, котрий в багатьох казках опиняється в зубах у лисиці, тут навпаки перемагає. Іграм-драматизаціям притаманні основні риси творчості ігор: наявність задуму, спільних рольових і реальних подій і відношень та інших елементів ситуацій. Також  самостійність і самоорганізація дітей.
Дітей приваблює можливість зображувати в іграх людей – сміливих, мужніх і відважних, сильних і добрих. Окремі персонажі літературних творів починають з’являтись вже в самостійних іграх дітей молодших груп.
Ігри-драматизації поділяються за способами зображення:
                   драматизації з пальчиками (з ляльками бі-ба-бо);
                   драматизація як гра самої дитини;
                   імпровізація – за даною чи обраною темою дитина створює образ за допомогою висловів, міміки, пантоміми.
Ігри-інсценізації – це всі види театрів. Тут дитина не є дійовою особою, вона створює сцени, веде ролі іграшкового персонажу, діє за нього.
Існують такі різновиди:
· Настільні театралізовані ігри.
До нього  відносять:
      Театр іграшок . В цьому театрі використовуються найрізноманітніші іграшки – фабричні і саморобки, з природного і будь-якого іншого матеріалу. Тут не потрібно обмежувати політ фантазії, головне, щоб іграшки і поробки стійко стояли на столі і не створювали перешкод при переміщенні.
☺      Театр картинок. Всі картинки – персонажі і декорації потрібно зробити двосторонніми, так як необхідні повороти, а щоб фігурки не падали, потрібні опори, які можуть бути досить різноманітними, але обов’язково достатньо стійкими. Це забезпечується правильним співвідношенням ваги чи площини опори з висотою картинки. Чим вище картинка, тим більше чи вагоміше потрібна площина опори.
Дії іграшок і картинок в настільному театрі обмежені. Використовуються і декорації (2-3 дерева – це ліс, зелена тканина – галявина).
·                       Стендові театралізовані ігри.
До них відносять:
☺      Стенд книжка – використовується для ігор типу подорожей, щоб відобразити динаміку, послідовність подій за допомогою ілюстрацій, що змінюють одна одну.
          Закріплюють на нижній частині дощечки. На верхній розміщується транспорт, на якому здійснюється подорож. По ходу транспорту ведучий перегортає листки стенд-книжки, демонструючи різні сюжети, зустрічі, які трапляються на шляху.
☺       Фланелеграф – картинки показують на екрані. Утримує їх зчеплення фланелі, якою затягнуті екран і зворотня сторона картинки. Замість фланелі на картинки можна наклеювати і шматочки наждачного паперу. Малюнки необхідно підбирати разом з дітьми, це викликає у них величезне задоволення. Можна використовувати і природний матеріал. Різноманітні по формі екрани дозволяють створювати “живі” картинки, які зручно демонструвати всій групі дітей. Цей вид ігор дозволяє зобразити масові сцени, наприклад, “переліт птахів”.
☺       Тіньовий театр – тут необхідний екран з напівпрозорого паперу, виразно вирізані чорні плоскі персонажі і яскраве джерело світла за ними, завдяки якому персонажі відтіняються на екрані. Дуже цікаві зображення отримують за допомогою пальців рук, наприклад, можна зробити гусака, зайця, сердитого індика. Але дуже важливо супроводжувати показ звучанням. Щоб показувати сценку з деякими персонажами одночасно, необхідно встановити внизу екрану планку, на якій можна прикріпити фігуру. Наприклад, спочатку тягне дід ріпку, закріпити фігуру на планці і виводити бабу і т.д. Фігури  потрібно розміщувати вниз екрану, щоб тіні були чіткішими. Театр тіней добре використовувати під час дозвілля.
☺       Пальчиковий театр – це ігри-розваги, ігри-потіхи, казки, різні інсценівки, які супроводжуються показом ляльок, що одягаються на пальці і діють за персонажа, зображення якого на руці. В ході гри дитина рухає одним або двома пальцями, проговорюючи текст, переміщуючись за ширмою. Можна обходитись і без ширми і зображувати дії, переміщуючись вільно по кімнаті. З допомогою цього виду театру можна показати одночасно декілька персонажів. Наприклад, у казках “Ріпка”, “Вовк і семеро козенят”, “Гуси-лебеді” тощо. Казки і інсценівки в яких багато персонажів можуть показувати двоє-троє дітей, які розміщуються за ширмою.
☺       Ляльковий театр – для вистав характерне вільне поєднання різних типів ляльок, а також різних прийомів і засобів – все це підпорядковано виявленню специфіки мистецтва. Вистава переносить дітей у чарівний світ, де все казкове – реальне і фантастичне. З великою радістю вони зустрічають ляльок, сприймають їх так, ніби це живі істоти, з цікавістю спостерігають за їх діями. Діти люблять, коли герої вистави стрибають, говорять, виконують різні рухи. Це викликає в них жваву реакцію, яскраве емоційне ставлення до дійових осіб і прагнення стати безпосереднім учасником подій. Чим старші діти, тим більше вони цікавляться сюжетами інсценівок, стосунками між дійовими особами, їхніми успіхами та невдачами. Тому ляльковий театр використовується не тільки як розвага для дітей, але й як засіб виховання високих моральних якостей та позитивних рис характеру.
·                       До лялькових театрів відносять такі театри як:
☺  Театр Петрушок – це спектаклі за участю спеціальних ляльок, у яких тулуб пустий (сорочка, рукавичка), що одягається на руку. Рух її голови здійснюється за допомогою рухів пальців, кисті руки. Ляльки звичайно діють на ширмі, за якою ховається ляльковод. Якщо лялька дуже велика для дитячої руки, то в голову можна вставити два пальці замість одного. Треба вкоротити рукава ляльки, щоб дитячі пальці входили в патронки рук.
☺  Театр маріонеток – ляльки, які рухаються за допомогою ниток, що відходять від усіх рухомих частин персонажу (рук, ніг, голови) і сходяться вгорі на хрестовині.
☺  Театр естрадної ляльки – це великі ляльки в зріст людини, пошиті з тканини,  набиті ватою або поролоном. Ноги та руки ляльок за допомогою резинок кріпляться до ніг та рук ляльково дів, голівка приводиться в рух рукою дитини. Цей театр ще має назву “Театр “живої руки”.
·                       Існують також театри з покидькових матеріалів.
Театр повітряних кульок – наповнена повітрям кулька оздоблюється заготовленими деталями – очима, носом, вухами, бантиками тощо.
Театр коробок – будь-які коробки однакових чи різних розмірів, оздоблюються деталями і з ними розігрується інсценівка. По такому ж принципу ляльок можна виготовити з пластикових пляшок, циліндрів і поролону.
·                       Можна створювати також:
☺  Театр рукавичок – лицьова сторона рукавички (готової чи зшитої) формується заготовленими деталями, пришитими до основної тканини. Волосся, вуха, бороду вдало імітують нитки, бахрома. Прикраси, бантики, комірці не повинні перевантажувати рукавичку. Зворотній бік оформляється деталями (хустка, хвостик).
☺  Театр-пуф – інсценізація творів з допомогою персоніфікованих пуфиків – м’яких подушок – іграшок (тваринки, комахи тощо).
☺  Магнітний театр – дітей можна порадувати, здивувати, якщо пристосувати зроблені ними іграшки для магнітного театру. Для цього потрібно смужками паперу прикріпити до нижніх частин конусів і циліндрів шматочки металу. Металеві шматочки можна розмістити в отворах котушок. Зробимо підставку для показу такого театру. До фанери або твердого картону приклеїти шматок тканини, для того, щоб діти не бачили як ми будемо пересувати магніт під підставкою. Встановити підставку можна на край двох зсунутих столів. Іграшки будуть “ходити”, “бігати”.
Отже, можна створити ще багато видів театру, головне, фантазія і бажання педагога, завдання якого не тільки зацікавити малят театром та театралізованими іграми, а й викликати у них бажання самим взяти участь у створенні театральних персонажів.
















Додаток 4. План  роботи музичного  гуртка  «Сонячний промінчик»


музичний  керівник  Кандибка  Л.О.

Мета:
ü Розвивати творчі музичні здібності дітей, їх музично – пізнавальну активність, здатність до творчого перевтілення у сценічний образ, запам’ятовування сценічної послідовності.
ü Формувати художньо – мовленеві виконавські уміння, музично – естетичні почуття.
ü Заохочувати театралізувати знайомі твори та самостійно придумані казки за допомогою різних видів театру: настільного, пальчикового, лялькового, театру іграшок тощо.
ü Надати дітям можливість самостійно обирати вид театралізованої діяльності для розвитку їх індивідуальних  творчих нахилів, потреб та здібностей
ü Виховувати любов до театру, бажання брати участь у спільній театралізованій діяльності, правила колективної поведінки.

Вересень
1тиждень

2тиждень
3тиждень
4тиждень
Імпровізація української народної пісні «Ходить гарбуз по городу»
Знайомство  з піснею, бесіда про її жартівливий характер та цікавий зміст
Вивчення мелодії та тексту пісні
Музична імпровізація пісні на музичних інструментах
Акторська імпровізація пісні. Самостійний вибір дітей щодо виконавчої діяльності в імпровізації пісні.
Жовтень

1тиждень
2тиждень
3тиждень
4тиждень
Музикування  української народної  пісні «Жили у  бабусі  два веселих  гуся»
1.Знайомство з піснею
2. Вибір інструментів та знайомство з виконанням мелодії
3. Розучування мелодії пісні на обраному інструменті
4 Творче поєднання у виконанні пісні
Листопад

1тиждень
2тиждень
3тиждень
4тиждень
Музичне  інсценування казки  української  народної казки  «Незвичайна рукавичка»
1.Знайомство з музичним варіантом казки
2. Розподіл ролей та виконання обраної діяльності дітьми
3. Удосконалення виконавчої діяльності дітьми
4. Загальне виконання казки усіма дійовими особами
Грудень

1тиждень
2тиждень
3тиждень

1.Настрій у музиці. Що таке радість
2.Сумний настрій
3.Настрій героїв казок
4.Давайте веселитись


Січень
2тиждень
3тиждень
Інсценування  народної  традиції  «Водіння  кози»,
Співи щедрівок, колядок.

Лютий

1тиждень
2тиждень
3тиждень
4тиждень
Музичне  інсценування казок  «Теремок» , «Колосок»   1.Знайомство з музичним варіантом казки
2. Розподіл ролей та виконання обраної діяльності дітьми
3. Удосконалення виконавчої діяльності дітьми
4. Загальне виконання казки усіма дійовими особами
Березень

1тиждень

2тиждень
3тиждень
4тиждень
Вивчення  та  інсценування  української  народної пісні «Грицю , Грицю  до  роботи»
1.Знайомство  з піснею, бесіда про її жартівливий характер та цікавий зміст
2.Вивчення мелодії та тексту пісні
3.Музична імпровізація пісні на музичних інструментах
4.Акторська імпровізація пісні. Самостійний вибір дітей щодо виконавчої діяльності в імпровізації пісні.
Квітень
1тиждень

2тиждень
3тиждень

4тиждень
Розучування  веснянок
Знайомство з веснянкою «Подоляночка». Розчування  мелодії та тексту веснянки
Поєднання співу та рухів веснянки
Знайомство з веснянкою «Розлилися води на чотири броди» Розчування  мелодії та тексту веснянки
Поєднання співу та рухів веснянки
Травень

1тиждень

2тиждень
3тиждень
4тиждень
Створення  вокально – танцювальної  композиції  «Круть -Верть» на  мотиви  українських  народних  пісень
1.Знайомство  з композицією, бесіда про її жартівливий характер та цікавий зміст
2.Розподіл ролей та вивчення їх
3. удосконалення виконавчої діяльності дітьми
    4. Поєднання всіх музичної групи, співочої групи і танцювальної групи в композицію
Червень
1тиждень

2тиждень
3тиждень
4тиждень
Створення  фольклорної  композиції  «Коло  Мариноньки»
1.Знайомство  з піснею, бесіда про її зміст, характер та можливість інсценування її.
2.Вивчення мелодії та тексту пісні,
3.Вивчення таночка
  4.Поєднання пісні і таночка в композицію
Липень

1тиждень
2тиждень
3тиждень
4тиждень
Музикування  української  народної  пісні «Ой  ходила  дівчина  бережком»
1.Знайомство з піснею
2. Вибір інструментів та знайомство з виконанням мелодії
3. Розучування мелодії пісні на обраному інструменті
4 Творче поєднання у виконанні пісні
Серпень
Самостійний  вибір  фольклорних творів  вивчених  за рік та вдосконалення їх виконання    на  святкуванні  Дня  Незалежності України


Додаток 5. Орієнтовні конспекти гурткових занять в старшій групі  
Тема “Що таке радість?”.
Мета заняття:

-          познайомити дітей з емоцією радості;
-          вчити дітей розрізняти емоції в музичному творі
-          розуміти свої почуття та почуття інших людей;
-         вчити дітей передавати потрібний емоційний стан, використовуючи різні виразні засоби.

Хід заняття:






















Музичний керівник: В одній казковій чарівній країні жили –
були гноми. Всі вони були дуже різні, і звати їх було теж неоднаково: Веселунчик, Сумненький, Буркунчик, Боюнчик, Дивунчик. Кожен гном жив у своєму будиночку. Інколи вони ходили один до одного на гостину.
Сьогодні ми завітаємо тільки до одного з них. Ой, а що це за музика лине з будиночку цього гнома?
 ♫Слухання музики П.І. Чайковського „Нова лялька”.
– Про що ви думали, коли слухали музику?
– Що відчували?
– Що хочеться робити під таку музику?
 Повторне прослуховування музики. Запропонувати дітям  потанцювати під цю музику і уявити щось приємне і радісне.
 Бесіда. По закінченні музики звернути увагу дітей на те, які в них були обличчя, як вони рухались. Пояснити, що так вони виражали свою радість. Зробити акцент на тому, що всі діти під час танцю виражали свою радість по-своєму. Запитати, від чого залежить, як людина виражає свою радість. Під час бесіди підвести дітей до висновку про те, що ступінь радості залежить від людини, її особливостей і від самої події.
 – Як же ви гадаєте, діти, який гном живе в цьому будиночку?
– Чому ви так думаєте?
– А ось і сам Веселунчик (так звуть цього гнома, показую).
– Яке в нього обличчя? (Радісне)
Розглядання піктограм радості.
­– Діти, а як ви думаєте що таке радість?
(відповіді дітей)
Вправа на розвиток уваги „Не будемо сумувати”
Дітям пропонується перерахувати різні справи, наприклад, вони називають розглядання малюнків, відгадування загадок, гру на дитячих музичних інструментах, читання віршів тощо.
За вказівкою педагога діти швидко переходять від одного названого виду діяльності до іншого. Варто звертати їх увагу на те, щоб переходи були справжнім переключенням уваги з однієї дії на іншу.
Вправа на розвиток уяви „Фантазери”
Дитина промовляє фразу, яка має визначене емоційне забарвлення: прояв радості. Інші діти, використовуючи сказане в якості основи, придумують історію в заданому настрої.

– А зараз я пропоную стати в хоровод і всім разом порадіти хорошій пісні.
Виконується знайома дітям мажорна пісня.


Тема: “ Сумний настрій”

Мета:
-         познайомити дітей з емоцією горя;
-         продовжувати вчити розрізняти емоції за схематичними зображеннями;
-         вчити дітей передавати емоційний стан горя, використовуючи різні виразні засоби.

Хід заняття:











 На минулому занятті ми гостювали в будиночку Веселунчика. А сьогодні ми завітаємо до його братика. Послухайте, яка музика лине з цього будиночку:
 Слухання твору„Хвороба ляльки” П.І. Чайковського.
– Який характер музики?
– Що ви відчували під час слухання музики?
– Що хочеться робити під таку музику?
 А ось і гном. Звуть його Сумненький. Схожий він на свого братика? Чому? (Відповіді дітей) Знайдіть піктограму, схожу на Сумненького. (Розглянути її, звернути увагу на брови, очі, рот).
 Я знаю, що Сумненький дуже любить читати казки.
 (Пригадати зміст казок: „Заяча хатка”, „Вовк і семеро козенят”).
– Коли герої цих казок переживають горе?
– Як вони подолали горе?
 Гном запитує:
– А коли ще люди сумують?
Відповіді дітей.
Драматизація ситуації „Зникла собака”.
Одна дитина виконує роль господаря собаки, а інші заспокоюють його, кожний по – своєму. Після драматизації запитати у дитини, яка виконувала роль господаря:
– Що ти відчув, коли тебе заспокоювали?
– Хто найкраще тебе заспокоїв?
– Діти, а яким кольором ви б намалювали горе? Чому?
Діти малюють.
Вправа на розвиток уяви „Нам сумно”
Дітям пропонується уявити будь-що: наприклад, що у повітрі розлили смуток, але вони самі вільні від нього. Вони можуть вести себе в цій кімнаті як захочуть: пересуватися в ній, говорити, сидіти, але при цьому намагатися бути в гармонії з уявною атмосферою.
І коли діти почнуть рухатись, всередині почнеться ніби нове життя і вони скажуть: „Нам сумно”.
Створивши навколо себе уявну атмосферу і перебуваючи з нею в уявній гармонії, вони відчують, що і діяти можуть в злагоді з нею.
Вправа на розвиток мислення ”Товариш захворів”
Пропонується  дітям розіграти сценку наступного змісту: їх товариш важко захворів. Діти приходять провідати захворілого, приносять йому квіти, фрукти, питають про здоров’я, виказують знаки уваги: поправляють подушку, витирають піт з чола, пропонують випити ліки тощо.
Поступово відвідувачі розуміють, що їх товариш важко хворий, і їх радісний настрій від зустрічі з другом зникає. На зміну пожвавленню приходить відчуття тривоги, хвилювання, стурбованості.
Діти, попередньо домовившись про те, хто яку роль буде виконувати і які дії чинити, розігрують сценку, вслуховуючись в музику, що супроводжує їх імпровізацію. Їм варто відчути перехід від радості до суму. (Музика П.І.Чайковського „Хвороба ляльки”)
Етюд „Погана погода”.
Дітям пропонується уявити похмуре небо, дощ, холодний вітер.
– Який у вас настрій? (Відповіді дітей)
 Прощання з Сумненьким. Вправа „Усміхнися другові”.

 Тема : “Настрій у героїв казок”

Мета:
– розвивати діалогічну та монологічну мову дітей;
виховувати комунікативні якості;
– розвивати міміку і пластичні здібності дітей;
– розвивати творче мислення дітей, уяву, фантазію.

Хід заняття:
Музичний керівник
– Давайте дітки пригадаємо казку “Півник та двоє мише­нят”. З чого почалася казочка?
Діти розповідають, що Півник встав рано, підмітав на подвір’ї та знайшов колосок.
Музичний керівник
Давайте уявимо собі ситуацію, в якій опинився Півник. Я покажу вам три варіанти розвитку подій, а ви уважно по­слухаєте і повторите за мною.
– Ой погляньте, я знайшов колосок, яка радість. Піду його обмолочу, намелю борошна, замішу тісто та напечу пи­ріжків! Запрошу друзів і ми влаштуємо свято!
– Що це? Колосок? Цікаво, хто міг його загубити? Мож­ливо мишка несла в свою нірку колосок і загубила? Ну той що! Я колосок нікому не віддам. Це мій колосок. Тому, що я його знайшов. Щоб мені з ним зробити?
– Ой, хтось згубив колосок! Напевно засмутився. Треба знайти господаря колоска. Можливо він сидить і плаче. Побіжу і відшукаю того, хто загубив колоска.


Розучування української народної пісні “Два півники”.
Розподіл ролей.
Повторення віршика “Кіт і Миші” з інсценуванням.
Слухання творів: “Слон танцює” муз. А. Зноско-Боровського та “Мишенята” муз. А. Жилінського. Пантомімічна вправа: зобразити рухами танцюючого слона та маленьких мишенят.



Конспект заняття : “Давайте веселитись”.
Мета:
-         розвивати інтонаційну виразність мови, монологі­чну мову;
-         розвивати навички імпровізації;
-         спонукати дітей до участі в театралізованих іграх;
-         розвивати уяву, пантомімічні навички.
Хід заняття:
„Давайте сміятися”
Музичний к ерівник пропонує дітям згадати улюблену пісню. Заспі­вати її, а потім мелодію пісні без слів “просміяти”. Споча­тку грає керівник: він передає мелодію пісні за допомогою сміху, а діти вгадують, що це за пісня. Потім кожен з дітей „просміює” мелодію своєї пісні, всі інші вгадують.
Керівник:
– Давайте з вами пригадаємо вірш.
Ходила квочка коло кілочка,
Водила діток коло квіток.
Квок, квок, золотий клубок.
Завдання:
Уявіть собі:
1.Вас образили до сліз, і ви розказуєте нам свою образу словами цього віршика.
2.У вас радісна подія, вам подарували довгоочікувану іг­рашку. Розкажіть про ваші враження словами вір­шика. (Діти знахо­дять потрібні інтонації, викорис­товуючи міміку, жести, текст, намагаються пере­дати душевний стан людини, що потрапила в задану ситуацію. Вони самі можуть вигадати або прига­дати життєві ситуації)
3.Задзвонив будильник. Ви прокинулися, потягнулися, відкрили очі, на підлозі шукаєте свої тапки. Знайшли, взули і пішли в ванну. Раптом ви відчуваєте, що не можете йти. В вашому тапочку – камінчик. Ой, як бо­ляче!
4.Ви гуляєте в лісі. Навкруги сніг, на ваших ніжках валя­нки, і раптом щось гостре встромилося вам у п’яту...Це кнопка!
5.Ви солодко спите, та раптом вас будить мама і каже, що ви проспали. Всі швидко одягаються і – бігом в дитячий садок. По дорозі ви побачили, що взули чобі­тки вашої молодшої сестрички. Вони на вас дуже малі. Але повертатися немає часу. Ви ледь дійшли до садочка...
– Дуже болять ноги? Посидьте і відпочиньте. Можна зро­бити масаж ніг.
– А тепер, щоб було веселіше, звучать мелодії живого орке­стру.
Гра „Живий оркестр”
– Як ви думаєте, які звуки може видавати ваше тіло? А ось які: оплески, тупання, клацання пальцями, цокання язиком, губами...
Прослухавши знайому мелодію, діти за допомогою живих звуків відтворюють її. Варіантів відтворення може бути безліч. Все залежить від бажання дітей фантазувати. Можна навіть вибрати диригента.
Гра на імітацію рухів „Хто як ходить?”
– Згадайте, як ходять діти?
 Маленькі ніжки йшли по доріжці.
Великі ніжки йшли по доріжці.
Діти спочатку йдуть маленькими кроками, потім великими – велетенськими кроками).
Як ходить дідусь?
Як сірий вовк у лісі нишпорить?
Як заєць, прижавши вуха, втікає від нього?
Гра на розвиток уваги.
„Давайте потанцюємо”.
Мета гри: Розвивати увагу дітей, вчити реагувати на зо­рові сигнали.
Музичний керівник  пропонує дітям потанцювати. Дівчатка танцюють тільки тоді, коли муз керівник піднімає квітку, а хлопчики – коли піднімає прапорець. Хлопчики й дівчатка танцюють разом, коли одночасно підняті і квітка, і прапорець. Звучить народна танцювальна мелодія. Діти імпровізують танцюва­льні рухи.
Обговорення характерів героїв, їх особис­тісних якостей. Ознайомити з піснями до театралізованого дійства.



Додаток 6. Музічні етюди:

ПОДАРУНОК
Діти вільно й емоційно передають радісний настрій у зв'язку з отриманим подарунком. Фантазують, коли (Новий рік чи день народження), від кого (мама, тато, друг і т.п.), що саме отримали в подарунок.

Музичний супровід: «Нова лялька», муз. Чайковського (Дитячий альбом) або «Вальс-жарт», муз. Д. Шостаковича.
ОСІННІ ЛИСТЯ
Вітер грає осіннім листям, лисття кружляють у химерному танці, поступово опускаючись на землю.

Музичний супровід: «Вальс-фантазія», муз. М.Глінки або вальс «Осінній сон», муз. А.Джойса.
РАНОК
Діти лежать на килимі ( сплять ) , відчувають , як сонячний промінь ковзнув по обличчю , повільно відкривають очі , потягуються , піднімаються , підходять до вікна і , відкривши його , милуються рано вранці ...

Музичний супровід : «Ранок » , муз. Е. Гріга ;
«МЕТЕЛИКИ»
На літньому лузі літають метелики . Збирають нектар з квітів , інші милуються своїми строкатими крильцями. Легкі і повітряні , вони пурхають і кружляють у своєму радісному танці.

Музичний супровід : « Метелик» , муз.Д. Кабалевського ; «Вальс» із балета « Коппелія » , муз. Л Деліба .

В КРАЇНІ КВІТІВ
У країні квітів святковий бал. Кожна квітка імпровізує свої рухи, висловлюючи загальну радісний настрій.
Музичний супровід: «Пролісок» («Пори року»), «Вальс квітів» з балету «Лускунчик»; муз. П. Чайковського.
                                           








«Стоит в поле Теремок»
Cценарий театрализованного представления по мотиву сказки С.Я. Маршака «Теремок»
в старшей группе Новоэкономического ДОУ № 11 «Солнышко»


Сказочница : Безручко Л. И.
Лягушка: Ева Федотова
Мышка: Кристина Чапайкина
Петушок: Никита Федотов
Ёж: Евгений Горбачов
Волк: Богдан Романюк
Лиса: Виолетта Мишина
Медведь: Богдан Кононенко




 Звучит музыка  из телепередачи «В гостях у сказки»
Волшебница:
  В чистом поле теремок, теремок.
Он не низок, не высок, не высок.
Шла лягушка из болота,
Видит: заперты ворота.
Эй, замочек, отвались, отвались!
Теремочек, отворись, отворись!
 Звучит фрагмент  музыки  П.И. Чайковского  « Лебединное озеро»
Лягушка исполняет свой танец.

Лягушка:
Кто, кто в теремочке живет?
Кто, кто в невысоком живет?
(Заходит в теремок.)
Ква-ква!..
Тишина...
В теремочке я одна.
Хоть кругом не очень сыро,
А хорошая квартира!
Ква-ква!
Ква-ква-ква!
Тут и печка и дрова,
И котел и сковородка.
Вот находка, так находка!
Перед ужином пока
Заморю я червячка.
Волшебница:
Только свет зажгла лягушка,
Постучалась мышь-норушка.
Звучит музыка из кинофильма  «Три орешка для Золушки»
(Мышка исполняет танец )
Мышка
Это что за теремок,
Теремок?
Он не низок, не высок,
Не высок.
Кто, кто в теремочке живет?
Кто, кто в невысоком живет?
Лягушка:    Я, лягушка-квакушка.  А ты кто?
Мышка

А я - мышка-норушка.
Пусти меня в дом,
Будем жить с тобой вдвоем.
Спелых зерен раздобудем,
Печь блины с тобою будем.
Лягушка
Так и быть, пожалуй в дом.
Веселее жить вдвоем!
Волшебница:
Поселилась мышь с лягушкой,
С лупоглазою подружкой.
Топят печь, зерно толкут
Да блины в печи пекут.
Вдруг стучится на рассвете
Петушок горластый - Петя.
Звучит попевка «Петушок – петушок – золотой гребешок»
Петух
Это что за теремок?
Он не низок, не высок.
Эй, откройте петушку!
Ко-ко-ко, кукареку!
Кто-кто-кто в теремочке живет?
Кто-кто-кто в невысоком живет?
Лягушка

Я, лягушка-квакушка.
Мышка
Я, мышка-норушка.
А ты кто?
Петух

А я - петушок,
Золотой гребешок,
Маслена головушка,
Шелкова бородушка.
Разрешите здесь пожить,
Буду честно вам служить.
Спать я буду
На дворе.
Петь я буду
На заре.
Кукаре-ку!
Лягушка и Мышка:
Так и быть, пожалуй в дом.
Веселее жить втроем!
Волшебница:
Вот живут они - лягушка,
Петушок и мышь-норушка.
Их водой не разольешь.
Вдруг стучится серый еж.
Звучит музыка:
Ёжик идёт и «палочкой, разгребая листья ,собирает грибы»
Еж:
Кто, кто
В теремочке живет?
Кто, кто
В невысоком живет?
Лягушка:      Я, лягушка-квакушка.
Мышка:   Я, мышка-норушка.
Петушок:
Я, петушок - золотой гребешок.  А ты кто?
Еж:
Я - серый ежик,
Ни головы, ни ножек,
Разрешите здесь пожить,
Буду терем сторожить.
Лучше нас, лесных ежей,
Нет на свете сторожей!
Лягушка:
Так и быть, пожалуй в дом.
Жить мы будем вчетвером!
Волшебница:
Вот живут они - лягушка,
Еж, петух и мышь-норушка.
Мышь-норушка
Толокно толчет,
А лягушка
Пироги печет.
А петух на подоконнике
Им играет на гармонике.
Серый ежик свернулся в клубок,
Он не спит - сторожит теремок.
Только вдруг из чащи темной
Притащился волк бездомный.
Постучался у ворот,
Хриплым голосом поет.
Звучит музыка . Волк «рыщет вокруг деревьев»
Волк:
Это что за теремок?
Из трубы идет дымок.
Видно, варится обед.
Есть тут звери или нет?..
Кто, кто
В теремочке живет?
Кто, кто
В невысоком живет?
Лягушка:   Я, лягушка-квакушка.
Мышка:    Я, мышка-норушка.
Петух:       Я, петушок - золотой гребешок.
Еж:Я, серый ежик -Ни головы, ни ножек.А ты кто?
Волк:     А я – волк.  Зубами щелк!
Мышка:
    
А что ты умеешь делать?
Волк ( с жёсткостью):
Ловить
Мышат!
Давить
Лягушат!
Ежей душить!
Петухов потрошить!..
Мышка:
Уходи, зубастый зверь,
Не ломись ты в нашу дверь!
Крепко заперт теремок
На засов и на замок.
Волшебница:
Рыщет волк в густом лесу,
Ищет кумушку-лису.
А лиса идет навстречу -
Рыжий хвост, глаза как свечи.
 
Звучит музыка « Я лисичка , я сестричка»  лисичка идёт , виляя хвостиком, останавливается, смотрит в зеркальце, поправляя причёску.
Волк:     Лисавета, здравствуй!
Лиса: 
    Как дела, зубастый?
Волк :  
Ничего идут дела,
Голова еще цела.
А хочу я, Лисавета,
У тебя просить совета.
Видишь в поле теремок?
Лиса :   Теремок?
Волк  :    Он не низок, не высок.
Лиса:   Не высок?
Волк:

Мышь-норушка
Там зерно толчет,
А лягушка пироги печет.
А петух на подоконнике
Им играет на гармонике.
До чего хорош петух, -
Ощипать бы только пух!
Лиса:
Ах, мой серый, мой хвостатенький,
Как хочу я петушатинки!
Волк:
Да и мне поесть охота, -
Только заперты ворота...
Может, как-нибудь вдвоем
Мы ворота отопрем!
Лиса:
Ох, слаба я с голодухи!
Третий день, как пусто в брюхе.
Кабы встретился нам Мишенька-медведь,
Он помог бы нам ворота отпереть.
Мы пойдем его поищем по лесам!
Звучит музыка « Из под дуба , из под вяза»,  вперевалочку идёт медведь
Волк
Ах ты, батюшки, идет сюда он сам!
Волшебница:
В это время в самом деле
Вышел Мишка из-за ели.
Он мотает головой,
Рассуждает сам с собой.
Медведь:
Я ищу в лесу колоду,
Я хочу отведать меду
Или спелого овса.
Где найти его, лиса?
Лиса:   Видишь, Миша, теремок?
Медведь : Теремок?
Лиса :    Он не низок, не высок.
Медведь :    Не высок?
Лиса:   Мышь-норушка  там зерно толчет.
Волк:  А лягушка  пироги печет.
Лиса:
Пироги печет капустные,
Подрумяненные, вкусные.
Волк:
А петух с колючим ежиком
Режут сало острым ножиком.
Лиса:
Ты не хочешь ли проведать
Петуха,
Петушиные отведать,
Потроха?
Медведь:
Петушатина - хорошая еда.
Где ворота? Подавайте их сюда!
Лиса:
Нет уж, Мишенька, пойдем
Да на месте отопрем!
Волшебница:
Вот идут они к соседям -
Волк с приятелем-медведем.
Впереди лиса идет,
В теремок гостей ведет.
Звучит русская народная мелодия «Ах вы сени мои сени»
Медведь:
Эй, хозяева, откройте-ка добром,
А не то мы вам ворота разнесем!
Мышка:     Это кто пришел к нам на ночь?
Медведь:    Михаил!
Мышка:      Какой?
Медведь:
Иваныч.
А по-вашему - Медведь.
Потрудитесь отпереть!
Долго ждать мне неохота.
Расшибу я вам ворота!
Мышка :      Тише, Мишенька! В ворота не стучи!
Лягушка  :     Наше тесто опрокинется в печи!
Петух
Ты не суйся в теремок - кукареку!
Или шпорами тебя я засеку!
Еж :
Коли будешь заниматься грабежом,
Познакомишься со сторожем - ежом!
Медведь :
Не хотят меня хозяева впустить.
Не хотят меня обедом угостить!
Лиса:
Ну-ка, Мишенька, спиною повернись,
Ну-ка, Мишенька, на волка навались!
Если дружно мы навалимся втроем,
Мы тесовые ворота отопрем!
 Звучит русская народная мелодия из песни «Эх дубинушка ухнем»
Волшебница:
И пошла у них работа:
Навалились на ворота...
Да не могут отпереть.
Огрызается медведь.
Бьет он волка, точно сваю,
А лиса хлопочет с краю.
Ей, плутовке, легче всех -
Бережет свой рыжий мех.
Лиса :   Вперед!
Медведь:    Назад!
Лиса:   Идет   на лад!
Медведь:
Слышишь, лисонька,
Как досточки
Трещат?
Волк:
То не досточки,
А косточки
Хрустят -
Раздавил меня бессовестный медведь!
Без обеда мне придется помереть.
Отдышаться до сих пор я не могу.
Еле-еле до постели добегу!
 
волк прихрамывая уходит за кулисы
Медведь:
Не возьму, лиса, я в толк:
Почему взбесился волк?
Отчего он убежал?
Лиса:
Ты слегка его прижал -
Оттого и убежал!
И без волка мы ворота отопрем,
Петушатины отведаем вдвоем.
Медведь:
Очень хочется мне, лисонька, поесть!
В подворотню я попробую пролезть.
Волшебница:
Изловчился косолапый,
В подворотню сунул лапу.
Да, как видно, невпопад -
Не идет она назад.
Аж в груди дыханье сперло.
Заорал во все он горло.
Медведь:

Ой, лисичка, помоги!
Мне не вытянуть ноги!
Пособи мне дружбы ради,
Потяни меня ты сзади!
Волшебница:
Не ответила лиса
И ушла к себе в леса.
А петух кричит с забора.
Петух:
Эй, держите злого вора!
Дай, лягушка, кочергу -
Пятку я ему прижгу!
Волшебница:
Задрожал медведь с испугу,
Заорал на всю округу.
Медведь:
Ой, боюсь я кочерги!
Ой, лисичка, помоги!
Петух:
Кукареку! Все на двор!
В подворотню лезет вор.
Эй, хозяюшка-лягушка,
Где твоя большая кружка?
Принеси воды скорей,
Косолапого облей!
Мышка:     Поливай его, ребята!
Лягушка:    Из кувшина, из ушата!
Еж:   Из ведра его облей,    злого вора не жалей!
 ( поливают медведя)
Медведь:
Помогите! Караул!
Захлебнулся, утонул!..
Волшебница:
Заревел медведь белугой,
Заметался с перепугу,
Изо всех рванулся сил -
Чуть ворота не свалил.
Разом высвободил ногу
И - айда в свою берлогу!
Завывает на ходу.
Медведь:    Я к вам больше не приду!
Волшебница:   А петух кричит с забора.
Разошелся наш петух,
Распушил атласный пух.
А пока он петушится,
Из кустов ползет лисица...
Подползла лиса украдкой
И запела сладко, сладко.
Звучит мелодия песни «Как ходила я младёшенька»
Лиса:
Кто, кто в теремочке живет?
Кто, кто в невысоком живет?
Там живет
Петушок боевой.
Он поет
И трясет головой.
Голова его ярче огня...
Петух:     Кто-кто-кто там поет про меня?
Лиса:
Ах ты, Петя,
Петух удалой!
Кто на свете
Сравнится с тобой?
У тебя два широких
Крыла.
Ты немножко похож
На орла!..
Петух:
Я не слышу,
О чем ты поешь.
Повтори:
На кого я похож?
Лиса:
Ты сидишь от меня далеко.
Подойди - я шепну на ушко!
Волшебница:
Тут петух не утерпел,
Звонким голосом запел
И слетел к плутовке рыжей.
Подошел он к ней поближе,
А лиса, не будь плоха,
Хвать за горло петуха!
Петушок кричит и бьется,
А лиса над ним смеется.
(лиса хватает Петушка и «несёт» )
Лиса:
Вот теперь скажу я вслух,
На кого похож петух.
Ты похож па себя, петуха!
Скоро съем я твои потроха!
Хи-хи-хи!
Хо-хо-хо!
Ха-ха-ха!
Ты похож
На себя, петуха!
Волшебница:
Вот лисица бежит во весь дух,
А в зубах ее бьется петух.
Вырывается глупый петух -
Разлетаются перья и пух.
Петух:
Братец ежик дорогой,
Выходи-ка с кочергой,
С кочергой, с лопатою -
Бей лису проклятую!
Волшебница:
Услыхал колючий еж,
Закричал: "Разбой! Грабеж!"
Побежал он за ворота,
Добежал до поворота.
Видит: рыжая лиса
С петухом бежит в леса.
Покатился серый ежик
По траве лесных дорожек,
По предутренней росе,
Прямо под ноги лисе.
Не дает он ей дороги,
Колет щеткой лисьи ноги.
Еж:
Я - колючий серый еж,
От меня ты не уйдешь,
Распорю твои меха.
Отдавай-ка петуха!
Волшебница:
У ежа иголки колки,
Больно колются иголки.
Только вертится лиса,
Вроде спицы колеса.
Лиса
Ах ты, ежик, серый ежик,
Пожалей мои меха!
Отпущу я петуха!
Волшебница:
Петуха она швырнула
Да скорей в кусты нырнула,
Прошмыгнула между пней,
А колючий еж - за ней.
Сзади мчатся друг за дружкой
Мышка серая с лягушкой...
 ( звучит украинская народная мелодия « Ой джигуне, джигуне»)
Мышка:          Догоняй! Держи! Лови!
Лягушка:       Хвост у рыжей оторви!
Волшебница:
Через лес погоня мчится.
Впереди бежит лисица.
Задержалась у куста -
И осталась без хвоста.
А потом во все лопатки
Припустила без оглядки.
Скрылась рыжая в лесу -
Только видели лису!
Засмеялся серый ежик.
Еж:
Я достану острый ножик,
Хвост разрежу пополам
И хозяюшкам раздам:
Полхвоста тебе, лягушка,
Полхвоста тебе, норушка.
Волшебница:
Вот шагают друг за дружкой
Ежик с мышкой и лягушкой.
Лисий хвост несут с собой,
Говорят наперебой.
Мышка:
Мы лису прогнали ловко.
Не воротится плутовка!
Только жив ли петушок,
Золотой наш гребешок?
Лягушка:
Он лежит - не шевелится.
Мы погнались за лисицей
И оставили его
На дороге одного.
Еле дышит он, бедняжка,
Бьет крылом и стонет тяжко.
Еж:
Не горюйте вы о нем:
Мы сейчас его найдем.
Вижу гребень петушиный
На пригорке под осиной!
Волшебница:
Подымается петух,
Говорит с собою вслух.
Петух:
Кукареку, кукареку!
Отчего я стал калекой?
Оттого, что простоват...
Сам во всем я виноват!
Еж:
Не горюй, голубчик Петя,
Поживешь еще на свете,
Будешь песнями опять
Солнце красное встречать!
Волшебница:
В чистом поле теремок,
Теремок.
Он не низок, не высок,
Не высок.
Кто, кто в теремочке живет?
Кто, кто в невысоком живет?
Лягушка:     Я, лягушка-квакушка!
Мышка:       Я, мышка-норушка!
Петух:
Я, петушок -
Золотой гребешок,
Маслена головушка,
Шелкова бородушка!
Еж:Я, колючий ежик, ни головы ни ножек !
Все вместе   (поют и водят хоровод)
Нынче праздник веселый у нас,
На дворе под гармонику пляс.
Мы прогнали медведя в леса,
Без хвоста убежала лиса.
Без хвоста убежала лиса,
Вот какие у нас чудеса!
Еж:
Вот что, братцы, - довольно плясать.
Завтра утром попляшем опять.
Петух:
Мы попляшем опять на дворе.
Разбужу я вас всех на заре!
Мышка:    Я вам зерна в муку истолку.
Лягушка:    Пирогов я для вас напеку.
Волшебница:
А пока теремок - на замок.
Будет спать до утра теремок.
На покой собираться пора.
Только еж не уснет до утра.
Колотушкой он будет греметь,
Чтобы слышали волк и медведь,
Чтоб от этого стука лиса
Уходила подальше в леса!..

Ворота в теремок запираются. Все артисты выходят на поклон

 Додаток 7. Визначення театральних здібностей
за методикою Де Хаака та Кафа
 Музичні здібності
1)               Дуже швидко і легко сприймає нові мелодії.
2)               Добре співає.
3)               Вносить в пісню свою енергію, почуття.
4)               Любить музичні записи.
5)               Любить співати разом з іншими.
6)               Складає власні пісні.
7)               Грає на музичних інструментах.

Літературне обдарування
1)               Легко будує свою розповідь.
2)               Додає щось нове коли розповідає про щось.
3)               Розповідаючи вміє дотримуватись сюжету.
4)               Вміє добирати слова, які передають стан героя.
5)               Любить писати вірші, оповідання.
6)               Зображує своїх героїв живими, передає почуття.

Артистичний талант
1)               Легко входить в роль.
2)               Цікавиться грою акторів.
3)               Передає почуття через міміку, жести, рухи.

По кожному питанню ставиться оцінка від 1 до 5, потім сума балів ділиться на кількість питань – це і є середній бал. Далі малюється графік для визначення рівня здібностей.




2 – Художньо – естетичний розвиток дошкільників. Театралізована діяльність.  – Х : Основа . 2011 – стр2 

Комментариев нет:

Отправить комментарий